Historian Bakom Klassiska Cocktailglas
Vi har alla gjort desperata val av glas, som t ex en kaffemugg för en flaska Pinot noir. Men med lite historia och en av dessa sakkunnigt tillverkade glas, så kommer du att ta dig tillbaka till att njuta av drycker som det ursprungligen var tänkt.
1. Tumblerglas
1896 publicerade New York Times en artikel som förklarade hur tumlaren fick sitt namn: "så perfekt var dess balans att den omedelbart återvände till en upprätt position. Oavsett om den vändes på sidan eller rullade längs golvet eller tappades på den mjuka mattan, blev resultatet detsamma". Ej längre metall med en rund botten, det moderna tumblerglaset är praktiskt att dricka ur för vardaglig användning.
2. Kupéglas
Det finns många berättelser om ursprunget till kupéglaset: En kärlekssjuk glasblåsare modellerade sitt champagneglas efter den sista drottningen av Frankrike före den franska revolutionen, speciellt då efter formen av Marie Antionettes vänstra bröst som glasets inspiration. Andra historiker säger att kupéglaset designades i England runt 1663, över ett sekel tidigare, för mousserande vin och champagne. Oavsett dess tillkomst har det välformade glaset behållit sin kändisskap för att hålla både bubblor och cocktails idag.
3. Martiniglaset
Även om det v-formade martini-cocktailglaset har fallit från nåden i den moderna cocktailscenen, är dess ikoniska form fortfarande synonymt med dess cocktailkultur. Den konformade skålen på en stjälk gjorde sin ursprungliga debut vid Paris-utställningen 1925 som en modernistisk version av kupén. Det var inte förrän efter andra världskriget som glaset fick sin stora dragningskraft. Det användes ofta för omväxlande ändamål, med uppgiften att hålla din martini iskall.
4. Kopparmuggen
John Martin, mest känd för att ha tagit med sig A-1 Steak Sauce till Amerika, köpte Smirnoff på 1930-talet och det var ingen direkt succé. Snart beklagade han sig med sin vän Jack Morgan som ägde puben Cock 'n Bull i Hollywood. Morgan matchade Johns förlust med omnämnandet av ingefärsöl som samlade damm i hans källare. En kvinna dök då upp och förklarade om att hon hade kopparmuggar som hon heller inte kunde bli av med. Därifrån kläcktes en marknadsföringskampanj som skapade en av de mest populära dryckerna (Moscow Mule) på 1950-talet och början på 1960-talet.